Ett museum - flera...muséer? Museum? Museier?

Igår var jag på ännu en liten museumtur..eh...muséetur...ehm..musétur...äsch, tur där jag besökte ett par museum.
Bland annat tittade jag in på Jean Muir utställningen som jag längtat efter att ha tid att besöka sedan den öppnade den 7:e november. Jean Muir var en häftig dam med fötterna på jorden, Hon vägrade t.ex. att kalla sig för designer eftersom hon tyckte att det lät allt för pretentiöst och valde istället att skriva klädgörare på visitkortet. Hon tyckte att "fashion" borde användas i sin rätta bemärkelse, dvs. som ett verb som fritt översatt betyder skapa eller forma.
Hon menade att "Fashion is not art. Fashion is an industry" vilket sammanfattar hennes stil och mentalitet ganska väl.

Take that alla fulla-av-sig-själva modeskapare i världen.

Hann även med en tur ner till underbara lilla Fruitmarket Gallery. En ny utställningen öppnade där häromveckan så jag tyckte det var dax att kolla in den. Close-Up är dess namn och bestod av just close-ups. Vissa intressanta, vissa mest tokiga. Bl.a. hade en kvinna fått sin man att filma hela hennes nakna kropp så nära den som möjligt vilket gav närbilder på mer än vad man kan vara intresserad av. Allt för att betraktaren ska komma så nära konsten som möjligt eller någon annat abstrakt och konstnärlig anledning. 

Nästa inlämningstillfällen närmar sig med stormsteg (ett ord som för övrigt används på tok för lite) och som vanligt kommer jag hitta på alla möjliga andra meningslösa saker att göra istället för att plugga som jag borde.

Funderar på att baka lussekatter. Det vore något, det.


Kommentarer
Postat av: edith

Du var på museitur, besökte flera muséer eller gick helt enkelt på ett museum.

2008-11-20 @ 23:28:37
URL: http://ledigadress.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0